لزوم هیات امنایی شدن موزه ها
رییس موزه ملی ایران گفت: موزه‌ها باید به سمت هیات امنایی شدن پیش بروند اتفاقی که در برنامه ششم آمد ولی انجام نشد.
به گزارش روابط عمومی گروه موزه های دفینه؛ دومین جلسه از سلسله نشست‌های سنجه با عنوان بایدها و نبایدهای موزه داری در ایران با حضور جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران در محل پردیس موزه‌ای دفینه برگزار شد در این نشست نوکنده درباره موزه‌های دولتی صحبت کرد و گفت: اگر از منظر نهاد مدیریتی صحبت کنیم یکی از نهادهایی که موزه‌ها را مدیریت می‌کند نهادهای دولتی هستند و این موزه‌ها توسط دولتها حمایت و سیاستگذاری می‌شوند. بیشتر موزه‌های ملی جهان دولتی هستند.
رییس موزه ملی گفت: موزه‌های دولتی در جهان تقریباً مدیریت را به مردم واگذار می‌کنند ۱۵۰ سال است که دولتها کم کم مسئولیت را به قسمت دیگری برای سیاست گذاری واگذار کردند. در واقع تجربه هیات امنایی در موزه‌های بزرگ و حتی کوچک موفق بوده است چون از خرد جمعی استفاده می‌کنند. این اتفاق باید در موزه‌های دولتی ایران هم بیفتد.
وی گفت: ما باید مدیریت‌ها را به مردم واگذار کنیم چون مخاطب اصلی موزه‌ها مردم هستند پس می‌توانند در مدیریت آن هم نقش داشته باشند. اگر در برنامه ریزی و سیاست گذاری و اهداف مردم هم حضور داشته باشند، موزه‌ها در ماموریت هایشان موفق تر عمل می‌کنند.
وی تصریح کرد: بیش از ۲۶۰ موزه وابسته به وزارت میراث فرهنگی داریم به جز این موزه‌های دانشگاهی و غیره هم هستند وقتی وارد موزه‌ها می‌شویم و چیدمان را می‌بینیم خیلی خلاقیت وجود ندارد یا کم است چون بودجه ندارد. در کشورمان حوزه فرهنگ در ردیف انتهایی دریافت بودجه است. ساختار هیات امنایی داشته باشیم می توانیم از کمک‌های مردم استفاده می‌کنیم و اگر معضلات را با دوستداران آن در میان بگذاریم خودشان حمایت می‌کنند این موضوعی است که امیدوارم اتفاق بیفتد و موزه‌ها به سمت هیات امنایی شدن پیش بروند. در برنامه ششم هم این موضوع آمده است ولی انجام نشد.
رئیس موزه ملی گفت: البته موزه‌هایی داریم که هیات امنایی هستند ولی موزه‌های میراث فرهنگی هیات امنایی نشده‌اند. درحالی که هیات امنایی گامی برای فربه کردن مدیریت نهاد فرهنگی از جمله موزه‌ها است.
نوکنده ادامه داد: آمار بازدیدکنندگان موزه‌ها نشان می‌دهد که این آمار قابل توجه نیست حتی می‌توان گفت که توجه از طرف دولت و سیاست گذاران وجود ندارد و مردم نسبت به موزه حساس نیستند. مردم شاید ندانند که موزه می‌تواند حال آنها را خوب کرده و نقش آفرینی کند. ما آموزش نداده‌ایم که موزه چقدر می‌تواند تاثیر گذار باشد. چرا ما به مردم آموزش نداده‌ایم که مثلاً می‌توانند در هنر جهان آثار بزرگترین و سرشناس‌ترین هنرمندان را بینید. موزه‌ها محل نمایش هنر است.
رییس موزه ملی ایران گفت: در واقع نهاد عمومی و دولتی ما نمی‌داند که باید چطور آموزش دهد یا کار کند که موزه‌ها محل رفت و آمد مردم شود. درحالی که در موزه می‌توان مسائل پیچیده را آموزش داد.
مشروح کامل این مصاحبه در لینک
https://www.aparat.com/v/pPvxk
قابل مشاهده است.