موزه گوهر و آرایه های تاریخی – موسسه فرهنگی موزه ها

موزه گوهر و آرایه های تاریخی

موزه گوهر و آرایه گفتمان جدیدی در زمینه تخصصی خود ارائه می‌دهد و نگاهی متفاوت نسبت به سایر موزه‌های هم موضوع خود دارد، که تاثیرات مهمی بر صنعت جواهرات کشور خواهد گذاشت.

موزه ها / موزه گوهر و آرایه های تاریخی

زیورآلات یکی از مستنداتی است که احساسات و هوش سازنده خود را بیان می‌کند. زمانی که انسان‌ زندگی جمعی را آغاز کرد، به آراستن، زیبایی و استفاده از الحاقاتی برای زیباترشدن خود و محیط زندگی که یکی از نیازهای درونی وی بود، اهمیت داد. انسان‌ در ابتدا زیورآلات را با الهام از طبیعت ساخت ولی به‌تدریج با بروز خلاقیت و نوآورهای خود در این زمینه، آثار فاخر و چشم‌نوازی را خلق کرد.

آثار این موزه از خزانه‌های جواهر و آرایه، تندیس، عاج، جنگ‌افزار، تاریخ برگزیده شده و محدوده‌ی جغرافیایی این آثار در سطح جهان است. تیپولوژی موزه گوهر و آرایه‌های تاریخی از جهت فرم شکل‌گیری مسقف (در فضایی بسته)، از جهت محتوایی تخصصی و از بعد مقیاس فراملی است. این موزه در طبقه‌ی منفی یک با متراژ حدود 1100 مترمربع واقع شده ‌است.

زیورآلات موجود در ابتدا به دو گروه باستان و تاریخی تقسیم و سپس در گروه اشیاء تاریخی که غالب اشیاء موزه را تشکیل داده است، به صورت کاربردی تفکیک و در چهار گروه کلی که هریک از این گروه‌های اصلی خود شامل زیرگروه‌های فرعی هستند، به نمایش گذاشته شده است.

تقسیمات اصلی کاربردها شامل: 1. جایگاه اجتمــاعی؛ 2. تزئینات؛ 3. جایگاه ســـیاسی؛ 4. وسایل و ابزار جانبی است. پس از طبقه‌بندی آثار، انتخاب اشیاء با توجه به مشخصات تعیین شده صورت گرفت.آثار انتخاب شده اولیه جمعا حدود1300 عدد کد شی از خزانه‌های جواهر و آرایه، تندیس، تاریخ، عاج و جنگ‌افزار می‌باشد که از این تعداد 900 عدد به نمایش گذاشته شد.

موزه گوهر و آرایه گفتمان جدیدی در زمینه تخصصی خود ارائه می‌دهد و نگاهی متفاوت نسبت به سایر موزه‌های هم موضوع خود دارد، که تاثیرات مهمی بر صنعت جواهرات کشور خواهد گذاشت. ایجاد پایگاهی برای متخصصین طلا و جواهر کشور، آموزش، ارتقاء دانش در زمینه‌ی تخصصی و هنرهای در حال فراموشی از اهداف این موزه است.

مسیر دسترسی به موزه:

🚴🏾‍♀️🚴🏾‍♀️🚴🏾‍♀️🚴🏾‍♀️ مجتمع سردار آسمانی و موزه هنر جهان عضو دوچرخه سواران کلاب سبز می باشد و دوچرخه سواران از هر نقطه تهران می توانند برای بازدید از موزه به نشانی خیابان ولی عصر – بلوار میرداماد – نبش کوچه دفینه تشریف بیاورند
🚇دسترسی با مترو: ایستگاه مترو میرداماد
پیاده شده سوار تاکسی های مستقیم به سمت ولی عصر شده نبش کوچه نور پیاده شوید . مقابل کوچه نور مجتمع سردار آسمانی
🚕دسترسی با تاکسی از میدان ونک : تاکسی های ونک به میرداماد سوار شده خیابان میرداماد نبش کوچه دفینه پیاده شوید.

🚎دسترسی با اتوبوس بی آر تی: ایستگاه راه آهن به تجریش یا تجریش به راه آهن را سوار شده ایستگاه میرداماد پیاده شوید. ۵۰۰ متر به سمت پل میرداماد نبش کوچه دفینه پیاده روی کنید.

  • بها بلیت بازدید کنندگان داخلی تمام بها 42 هزار تومان
  • بها بلیت تخفیف دار30 هزار تومان
  • بها بلیت بازدیدکنندگان خارجی 250 هزار تومان

  • ساعات بازدید:

    همه روزه از ساعت 9صبح تا 17:30عصر بجز شنبه ها

  • شماره تماس:

    شماره تماس مستقیم:88880108-021 - ارتباط شبانه روزی با سامانه2720

  • آدرس:

    تهران- بلوار میرداماد- نبش کوچه دفینه- مجتمع سردار آسمانی