نخستین نشست تخصصی پردیس موزه‌ای رامسر با عنوان «تاریخچه کتاب آرایی و چگونگی نگهداری از نسخ خطی در موزه‌ها» با حضور حسن محمدی خوشنویس و کتاب آرا، کارشناسان راهنما و جمعی از کتابداران و نویسندگان شهر رامسر در سالن همایش هتل پارسیان این شهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی گروه موزه‌های دفینه؛ در ابتدای این نشست محمدعلی یزدان شناس مدیر پردیس موزه‌ای رامسر در خصوص تشکیل و راه‌اندازی کارگروه پژوهش توضیحاتی را ارائه داد و گفت: یکی از برنامه‌های شاخص این گروه، برگزاری نشست‌های تخصصی است که به صورت دوره‌ای با موضوعات متنوع برگزار خواهد شد.

یزدان شناس افزود: با توجه به اینکه اولین نشست تخصصی در هفته کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود؛ تلاش کردیم موضوعی را انتخاب کنیم که در کنار موضوع کتاب با اهداف موزه‌ای هم در ارتباط باشد.

در ادامه این برنامه، موضوع مورد بحث شامل دو بخش اصلی “تاریخچه هنرهای کتاب آرایی” و “شرایط نگهداری و نمایش نسخ خطی در موزه” توسط حسن محمدی مورد واکاوی و بررسی قرار گرفت.
در بخش اول این نشست، هنرهای کتاب آرایی ایرانی، صنایع هنری در کتاب آرایی، کارگاه‌های کتاب آرایی، بخش‌های نسخه و مراحل انجام نسخه و مرقع، تأثیر هنر پیش از اسلام ایران در هنر اسلامی، صفحه‌آرایی در نسخه‌های خطی، تزئین، تذهیب و عناصر و قالب‌های آن، انواع نقوش اسلیمی، ختایی، رنگ در تذهیب، تشعیر، نگارگری، گل مرغی، خوشنویسی و تطورات خوشنویسی اسلامی از جذابیت-های این گفتمان بود.
در بخش دوم نیز تأمین شرایط محیطی مطلوب مخازن، سالن‌های نمایش، نورپردازی سالن موزه، قرنطینه، کنترل و کاهش آلودگی هوا در موزه مورد بحث قرار گرفت.

یکی از جذابیت‌های این نشست سه نسخه خطی از نمونه آثار فاخر و ارزشمند موزه مردم شناسی پردیس موزه‌ای رامسر شامل یک جلد کتاب قرآن مجید (از کامل‌ترین نمونه‌های موجود)، یک جلد کتاب علمی (با خطوطی مورب) و یک جلد کتاب شعر خانوادگی (که نسل به نسل با خطوط غیر مشابه به رشته تحریر در آمده است) بود که در سالن نشست به نمایش گذاشته شد.

در بخش دیگر این نشست عیسی خاتمی موزه‌دار و مدرس دانشگاه ضمن معرفی هر یک از این آثار به نکاتی جالب توجه در خصوص هر یک از این نسخ شامل قدمت، ابعاد و تعداد صفحات، جنس کاغذ، تعداد سطر در هر صفحه و علت تیرگی رنگ کاغذها اشاره کرد.

در پایان این نشست تخصصی، میهمانان از موزه‌های پردیس موزه‌ای رامسر بازدید کردند.