موزه‌ها پاسدار میراثی نامیرا و ملموس از تخیلات، احساسات و ناخودآگاهی هستند که در دستان خلاق و بلندپرواز هنرمندان ادوار مختلف تاریخ خلق و زنده گشته‌اند؛ به گونه‌ای که هریک از آنها راوی قصه‌هایی بسیارند.

پردیس موزه‌ای رامسر مفتخر است بخش زیادی از زیبایی شناسی و ادراک هنرمندان و هنردوستان را ارضا و اقناع ‌کند.
چرا که این پردیس موزه ای شامل شش فضای موزه‌ای و نمایشی که هریک دارای محتوایی متفاوت در جنس، تکنیک و دوره‌های تاریخی، همچون وجود تندیس‌ها و مجسمه‌هایی از جنس عاج فیل در تنها موزه تخصصی عاج در ایران و غرب آسیا که برگرفته از اساطیر و فرهنگ دیرینه‌ ملل مختلف هستند، آوندهای(ظروف) ساخته شده در ادوار مختلف تاریخ (هزاره اول پیش از میلاد تا دوره معاصر) که با دو محتوای جنس و تکنیک بکار رفته در موزه آوندهای تاریخی قرار دارند؛ جلوه‌‌ای از هنر و معماری در کاخ زیبای مرمر و انواع فرش دستبافت ایرانی، تندیس‌ها و تابلوهای نقاشی موجود در آن که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و روایت قصه زندگی مردمان شمال ایران با وجود و استناد به ابزار و اشیاء از گذشته تا کنون هستند که در موزه مردم شناسی پردیس موزه‌ای رامسر و در باغ‌موزه‌ای ۱۲ هکتاری به نمایش درآمده‌اند.

۲۵ اکتبر روز جهانی هنرمند نام دارد. این روز برای ارج نهادن به افرادی است که با تخیل و خلاقیت‌شان دنیای جدیدی را به ما نشان می‌دهند و زندگی را با رنگ ، تصویر ، کلمات ، آوا و موسیقی زیباتر می‌کنند.
پردیس موزه‌ای رامسر ضمن عرض تبریک این روز به هنرمندان و هنردوستان ایران زمین، تمامی هنرمندان را به بازدید از این آثار هنری که هر یک می‌تواند الهام بخش خلق اثری دیگر و یادمانی از هنرمندان امروز به هنردوستان فردا باشد، دعوت می‌کند.