دوفصلنامه «بنیان هنر؛ جستارهای موزه داری، مرمت، باستان شناسی و تاریخ هنر» با هدف ارائه پژوهش‌های کاربردی در حوزه موزه داری منتشر شده و قرار است دومین شماره آن نیز همزمان با افتتاح موزه بافته‌های کویری ایران انتشار یابد.
به گزارش روابط عمومی گروه موزه‌های دفینه؛ نخستین شماره از دو فصلنامه «بنیان هنر؛ جستارهای موزه داری، مرمت، باستان شناسی و تاریخ هنر» منتشر شد. این نشریه با رویکردی علمی_پژوهشی، مبتنی بر ارائه مؤثر محتوای علمی تهیه شده از آثار و اموال فرهنگی از یک سو و تلاش در جهت بازتاب طرح‌ها و مطالعات برآمده از فرایندهای اجرایی مؤسسه از سوی دیگر در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
اعضای هیأت تحریریه اولین شماره از دور نخست دوفصلنامه بنیان هنر بدین شرح بودند: سید محمد امین امامی دانشیار گروه حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان، سجاد باغبان ماهر استادیار گروه موزه و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان، اصغر فهیمی فر دانشیار گروه پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس، مرتضی حصاری دانشیار باستان شناسی دوران پیش از تاریخ پژوهشگاه میراث فرهنگی، غلامرضا رحمانی، استادیار پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی، جواد علی محمدی اردکانی استادیار گروه هنرهای تجسمی دانشگاه علم و فرهنگ، حمید فرهمند بروجنی استادیار گروه حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان، رضا مهرآفرین استاد گروه باستان شناسی دوران تاریخی دانشگاه مازندران، سید رسول موسوی حاجی استاد گروه باستان شناسی دوران اسلامی دانشگاه مازندران.
همچنین در این شماره از نشریه که برای فصل بهار و تابستان ۱۴۰۲ منتشر شده، داورانی از داخل و خارج مؤسسه موزه‌های بنیاد به بررسی مقالات ارائه شده در آن پرداخته اند.
این مقالات عبارتند از: امکان سنجی تحلیلی جانمایی کاربری موزه در فرایند باززنده سازی بناهای تاریخی، بررسی و مطالعه سکه‌ها با مضامین نجومی و صور فلکی موجود در موزه پول ایران، تأملی بر زمان آگاهی انسان در دوران پارینه سنگی و نوسنگی، جایگاه دانشمندان ایران عصر ایلخانی در احیا و پیشبرد علم مناظر (نورشناخت)، فرآیند کارشناسی و اصالت سنجی آثار موزه‌ای، نگرشی بر شیوه ساخت و مفاهیم نقش مایه‌های مدل اولیه قالبی در سفالگری عصر سلجوقی و هنر و خلاقیت در خدمت مخاطبان خاص.
محسن قانونی سردبیر دوفصلنامه بنیان هنر با بیان اینکه قرار است دومین شماره از این نشریه همزمان با افتتاح موزه بافته‌های کویری منتشر شود گفت: بر اساس ساسیت گذاری کلان گروه موزه های دفینه از سال ۱۴۰۱ در این مجموعه شورای پژوهشی را در دور جدید به شورای فرهنگی و پژوهشی تبدیل کردیم تا مسئولیت نظارت و تدوین همه محتواهای رویدادها و فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه را ذیل خودش تعریف کرده باشد.
مدیر توسعه گروه موزه‌های دفینه بیان کرد: در این شورا دستور و ساختاری برای شیوه‌های پژوهشی و چگونگی بازتاب فعالیت‌های پژوهشی در قالب‌های مقاله، کتاب، پایان نامه، رویداد و مراسم و حتی طرح‌های موزه‌ای را مصوب کرده و اعلام کردیم که ساز و کار آن به چه صورت باشد.
وی افزود: دغدغه اول این بود که نشریه‌ای داشته باشیم تا بتواند در آینده به یک نشریه علمی و پژوهشی مورد تأیید جامعه متخصصان و مخاطبان حرفه ای تبدیل شود. چون در حال حاضر نشریه علمی و پژوهشی در حوزه موزه داری نداریم بنابراین «بنیان هنر» اولین نشریه‌ای است که در این حوزه منتشر می‌شود.
سردبیر بنیان هنر گفت: تمرکز اولین شماره روی پژوهش‌های کاربردی است. چون به نظرم ارزشمندترین پژوهش‌ها در این خصوص، آنهایی است که جنبه کاربردی دارند و به منطور بهره‌ورى در حوزه‌ای خاص تهیه و ارائه می‌شوند.
قانونی بیان کرد: نکته‌ای که در حوزه پژوهش‌های کاربردی به آن توجه کردیم رویدادی به نام «رویداد پژوهشی گروه موزه‌های دفینه» است که اولین شماره آن همزمان با شماره نخست «بنیان هنر» منتشر شد و تمرکز آن آثار و محتوای موجود در خزانه و موزه‌های مؤسسه بود. همچنین دومین رویداد پژوهشی گروه موزه‌های دفینه با نام «تار و پود کویر ایران» ویژه موزه بافته‌های کویری ایران همزمان با افتتاح موزه منتشر خواهد شود.