مدیر مرکز فرهنگی موزه هنر ایران در کنفرانس توسعه گردشگری ایران و چین گفت: تعاملات موزه‌ای و فرهنگی در خدمت توسعه گردشگری بین دو کشور قابل انجام و برنامه ریزی است.
به گزارش روابط عمومی گروه موزه‌های دفینه؛ کنفرانس ۲۰۲۳ میراث فرهنگی، توسعه گردشگری ایران و چین با هدف معرفی ظرفیت‌های فرهنگی هنری دو کشور و آشنایی با تجربیات موفق گردشگری برای توسعه تبادلات در شهر شانگهای چین برگزار شد. در این کنفرانس دو روزه شرکت کنندگان هر کدام از زوایای خود به مسئله تعاملات و تبادلات فرهنگی ایران و چین در طول تاریخ پرداختند.
در این بین، گلناز گل صباحی مدیر مرکز فرهنگی موزه هنر ایران نیز گفت: کشور پهناور ایران در طول تاریخ با اینکه دستخوش انواع و اقسام تلاطم‌ها و ناملایمات شده بود، اما قوی‌تر از پیش به رشد و تعالی ادامه داده و در طی سده‌ها، تبدیل به فرهنگ غالب شده و آنچه بر اثر ناملایمات و جنگ‌ها توسط فرهنگ بیگانه بر او تحمیل شده را از آن خود ساخته است. به گونه ای که اکنون در دنیا با نام ایران قابل شناسایی است مانند مینیاتورهای ایرانی.
وی ادامه داد: با توجه به قدمت تاریخی و فرهنگی هر دو کشور پهناور ایران و چین و با نظر به پیشینه فرهنگی و تاریخی این دو سرزمین، امکان تعاملات و ارتباطات فرهنگی، امروزه برای هر دو کشور بسیار مهیاست. امید است چنین برنامه‌هایی، سر آغازی بر برنامه ریزهای آتی دو کشور در این زمینه باشد.
گلصباحی تاکید کرد: این مهم می‌تواند از مسیر موزه‌های هر دو کشور آغاز شود چرا که موزه‌ها پذیرای گردشگری، باستان‌شناسی و آینه نمایش تعاملات فرهنگی، هنر و دستاوردهای هنری به شمار می‌روند و امروزه با توجه به پتانسیل‌ها و وظایف خود قادرند با برنامه ریزی، این مسیر را به راحتی هموار کنند.
وی گفت: تعاملات موزه‌ای و فرهنگی در خدمت توسعه گردشگری بین دو کشور ایران و چین، با حمایت سازمان‌ها و مؤسسات موزه‌ای و دولت‌های دو کشور با توجه به ظرفیت‌های غنی سرزمین ایران و موزه‌های ارزشمند، قابل برنامه ریزی و انجام خواهد بود.