پردیس فرهنگی و موزه‌ای نور و روشنایی یزد مراسم نقالی و پرده خوانی تابلوی سقای کربلا اثر صادق تبریزی را در این مرکز برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی گروه موزه‌های دفینه؛این مراسم طی دو روز در تاریخ ۲۸ تیرماه (اول محرم) چهارم مرداد ماه (هشتم محرم) از ساعت ۱۱ در موزه نور و روشنایی شهر یزد برگزار می‌شود.
در مراسم نخست که ۲۸ تیرماه و در روز اول برگزار شد؛ علیرضا تقی زاده کارشناس راهنمای موزه و پژوهشگر تاریخ تشیع در ایران به بررسی جزئیات این تابلو پرداخت و گفت: مرحوم صادق تبریزی پس از انقلاب اسلامی با روی آوردن به سبک سقاخانه ای از تابلویی در روز جانباز رونمایی کرد که محوریت  آن شخصیت حضرت عباس (ع) است.
وی گفت: استاد تبریزی دو نشانه را در تابلو برای عوام و خواص در نظر می‌گیرد یکی برای عوام و کسانی است که از این تابلو برداشت‌های ذهنی خودشان را دارند و دیگری برای خواص از طریق خط نوشته‌هایی که هم به اثر زیبایی داده و هم به صورت رمزنگارانه اثر خود را توضیح داده است.
این پژوهشگر بیان کرد: در بخش بالا و سمت راست تابلو،  دو‌نشانه در  شهادت حضرت علی اکبر (ع) مشهود است . یک واژگون شدن خورشید که نشان از  غم و اندوه و تاریکی است. دوم اینکه می‌تواند به مفهوم ظهور خورشیدی دیگر  پس از بریده شدن سر اباعبدالله الحسین و نبود روشنایی اشاره کند. در کنارش زنان سوگواری هستند که به سوی آسمان استغاثه می‌کنند.
وی ادامه داد: در پایین اثر و سمت چپ سکینه را نشان می‌دهد که با مشک از حضرت عباس (ع) تقاضای آب می‌کند. هنرمند این تابلو در قسمت بالا سمت چپ مقابل شهادت علی‌اکبر،  شهادت قاسم بن الحسن (ع) را به صورت رمزگونه تصویرگری کرده است. 
وی با بیان اینکه در این تابلو  با ۹ حادثه از کربلا  و ۲۲ روایت از عاشورا رو به رو هستیم گفت: در پایین تابلو نیز امام رضا (ع) به تصویر کشیده شده است. حدیثی از شیخ صدوق در العمالی وجود دارد که می‌گوید قامت ما از غم جدم حسین ابن علی خم شد و تا روز قیامت برای او عزاداریم. در این تابلو نیز قد خمیده و لباس مشکی امام رضا(ع) تداعی کننده این موضوع است.
تقی زاده معتقد است که تمام داستان این تابلو اقتباسی  از جنگ بدر و هنرنمایی حضرت علی (ع) در یاری دین خدا است. مانند حضور فرشته رضوان در این تابلو. فرشته‌ای که در جنگ بدر مابین آسمان و زمین سر داد  «لا فَتی اِلاّ عَلِیّ، لا سَیفَ اِلاّ ذُو الفَقار»  ندایی که ۱۱ مرتبه در این تابلو به نشانه ۱۱ فرزند علی بن ابی طالب که دین خدا را یاری کردند به تصویر کشیده شده است. 
سید علی موسوی پرده خوان مراسم نیز با بیان اینکه هنر پرده خوانی احتمالا  بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد گفت: در زمان گذشته که رسانه‌ای وجود نداشت؛ نقالان در اماکنی مانند حسینیه‌ها یا اماکن و تکایا پرده‌ای را باز  کرده و تصاویر کشیده شده روی پرده‌ها را با هنری که داشتند نقل می‌ کردند. 
پس از این مراسم، بازدیدکنندگان از موزه نور و روشنایی دیدن کردند. قرار است مراسم دوم نیز چهارم مرداد برگزار شود.
موزه نور و روشنایی شهر یزد در عمارت معروف به قصر آینه راوی هزاران سال حضور نور و نور افزا در اندیشه، فکر، فلسفه و یا زندگی روزمره بشر است. فضاهای نمایشی موزه دربرگیرنده چند بخش با عنوان‌های عتیق، خمسه، افرنگ، نور، مشکات، مخمل، منظر، آینه و آبگون است. این مرکز با هدف ارائه خدمات فرهنگی، برنامه ریزیهای آموزشی و پژوهشی پذیرای علاقه مندان به تاریخ فرهنگ و هنر خواهد بود.