تنها یک ماه دیگر از زمان نمایش تابلوی منحصر به فرد سوخت معرق در موزه هنر ایران باقی مانده است.

به گزارش روابط عمومی گروه موزه‌های دفینه، اثر فاخر سوخت معرقِ گروه خسروان، با عنوان در میکده جانان، نخستین تابلوی سوخت گوهرنشان ایران است که توسط گروه هنری خسروان به سرپرستی استاد حمید فرهمند بروجنی با همکاری بیش از ۱۰ هنرمند برتر کشور خلق شده و در آفرینش آن از بیش از ۱۰ هنر اصیل ایرانی _ اسلامی بهره گرفته شده است.
این اثرِ الهام گرفته از مکتب هنری میرزا آقا امامی، از روز دهم خرداد ۱۴۰۲ که طی مراسمی با حضور جمعی از هنرمندان هنرهای سنتی ایران، مسئولان و مدیران موزه‌ها رونمایی شد؛ تا کنون در تالار نگارین موزه هنر ایران در معرض نمایش گذاشته شده است و بازدید کنندگان فرصت دارند تا روز ۱۵ مرداد از آن بازدید کنند.
این اثر نخستین تابلوی سوخت گوهرنشان ایران، کاری از گروه هنری خسروان است که در ابعاد ۸۰ در ۹۲ سانتیمتر خلق شده است و هنرهای اصیل ایرانی‌اسلامی، نظیر طراحی، نگارگری، خوشنویسی، صحافی، تذهیب، تشعیر، اسلیمی‌سازی، معرق و مشبک چرم، گوهرنشانی، ختایی‌سازی، زرنگاری و مشبک فلز در آن کار شده است.
این اثر برگرفته از مضمون غزلی ۷ بیتی در مدح امام علی (ع)، سروده حمید فرهمند بروجنی است. متن تابلو شمایل مبارک امام علی و حسنین علیهم السلام است که در حاشیه، نیم‌تنه دو تن از یاران ایشان و کتیبه خوشنویسی به قلم نستعلیق ِسبک قاجار، زینت‌افزای کتیبه پیرامون متن دیده می‌شود.
بسمله نستعلیق پیشانیِ تابلو، ملهم از خط مرحوم میرزاغلامرضا اصفهانی و نقشخط پایین آن، با عبارت “علی‌بن ابی‌طالب کرم‌الله وجهه و رضی‌الله عنه” از اثری منسوب به مجنون رفیقی هروی‌ست که هر دو به روش معرق اجرا شده است. اسلیمی، ختائی‌ها و زنجیره‌های زرنگار زمینه تابلو با طلای الوان اجرا شده و از ۳۶ قطعه یاقوت، ۸ قطعه جیبسون ویک قطعه عتیق در آرایش اثر بهره برده شده است.
بر پیشانی قاب چوب گردوئی تابلو که جزئی از طراحی اصلی اثر است یک شمسه مشبک محدب قلمزنی و مرصع شده، در جای نمادی از حضرت پیامبر (ص)، کار ۳ استاد هنرمند اصفهانی، جلوه‌گری می‌کند.
طراحی عمومی این اثر یگانه و غیراقتباسی ا‌ست و تولید آن چهار سال، ناپیوسته، زمان برده و ۱۳ نفر مستقیم و نامستقیم در خلق آن مشارکت داشته‌اند.