«موزه خودروهای تاریخی» مجموعه‌ای از عبرت تاریخی و دستاوردهای خلاقانه بشر است

مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان با اشاره به عبرت‌های نهفته در خودروهای پادشاهان قاجار و پهلوی که حالا در موزه خودروهای تاریخی ایران به نمایش درآمده‌اند با انتقاد از روحیه اشرافی‌گری این پادشاهان گفت: دریافت خودروهای ذیقیمت و تشریفاتی از دربار ملکه انگلیس به قیمت تحویل بحرین به تبهکاران و دست نشاندگان آل سعود و با حکم و فرمان نظام سلطه برای مردم ایران تمام شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان حشمت الله قنبری در مراسم افتتاح موزه خودروهای تاریخی ایران اظهار کرد: این خودروهای تاریخی علاوه بر وزن تاریخی‌شان، شاهدی بر رخدادهای مهمی هستند که در حاشیه تاریخی هر کدام از آنها ثبت شده است.

وی با اشاره به برخی نگرانی‌ها و سوء برداشت‌ها برای عده‌ای که این خودروهای گرانبها و تجملانی را نشانه اقتدار سلاطین به حساب می‌آورند گفت: این استدلال اشتباه می توانست شجاعت یک اقدام انقلابی و تاریخی را از ما بگیرد، چراکه این خودروها از عصر ناصرالدین شاه قاجار تا دوران محمدرضا پهلوی حاوی درس‌های تکان دهنده‌ای از تاریخ معاصر ایران هستند و باید به این نکته مهم و درس‌های تاریخی آن توجه کرد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان ادامه داد: زمانیکه سلاطین قاجار و رضاخان پهلوی، با قرض و وام به دنبال خرید خودروهای تجملاتی از جیب ملت ایران بودند در هند مرد بزرگ بنام «مهانداس کارامچاند گاندی» برای اعاده استقلال و صیانت از عزت و شرف ملت هندوستان با دست خود نخ می‌ریسید، پارچه می‌بافت و لباس‌هایی می‌پوشید که تن‌پوش فقیرترین مردمان هند بود؛ مردی که به دور از هرگونه تحمل و اشرافی‌گیری پادشاهان و سلاطین، استقلال را به هندوستان بازگرداند و در تاریخ هند به لقب «مهاتما» به معنای روح بزرگ مشهور شد.

وی افزود: اما در ایرانِ شاه زده، شاهان مسرف و فرومایه و بدتر از آنها، دست‌نشاندگان بریتانیا و آمریکا به دنبال فراهم‌آوردن کلکسیونی از خودروها و ابزار و لوازم تجملاتی بودند.

قنبری با بیان اینکه بهای تمام شده این خودروهای شاهان، برای ملت و تاریخ ایران بسیار سهمگین‌تر و گرانتر از قیمت‌های کارشناسی آن است، گفت: دریافت خودروهای ذیقیمت و تشریفاتی از دربار ملکه انگلیس به قیمت تحویل بحرین به تبهکاران و دست نشاندگان آل سعود و با حکم و فرمان نظام سلطه برای مردم ایران تمام شد.

وی اضافه کرد: البته سهم این پادشاهان از دنیا به حکم خدا شکست و خودروی سلطنتی احمد شاه و رضا شاه، تبدیل به قفس تبعید آنها شد و امروز این خودروها عبرت امروز مردمان روزگار ما هستند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان با بیان اینکه ما این مجموعه‌ها را به عنوان حاصل دست هنرآفرین هنرمندان دنیا و ایران و به عنوان مواریث اکتشافی و استخراجی انسان از آفرینش الهی حفظ می‌کنیم خاطرنشان کرد که بر اساس همین دیدگاه ما این میراث تاریخی را در معرض نگاه مردم ایران و جهان قرار می‌دهیم.

قنبری در ادامه با تاکید بر اینکه تمام شاهکارهای هنری اعم از شاهکارهای استاد حسین بهزاد، صنیع خاتم، حسین لرزاده و صنعتگران و هنرمندان سایر کشورها متعلق به بشریت است افزود: در درون هر عمارت فاخر و شاهکار بشر ساخته و یا هر خودرو و مرکب باشکوه می‌تواند جنایتکاری بهربرداری کند اما اصالت هنر و هنرمندان کشور هرگز تخفیف پیدا نخواهد کرد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان در پایان خاطرنشان کرد: موزه، مکتب عبرت و تربیت است و به همگان می‌آموزد که دنیا رفتنی است و خداوند متعال اهل دنیا را به ترک آن وادار می‌سازد و میراث آنها را برای دیگران اختصاص خواهد داد لذا مراقبت دائمی از شرافت و کرامت انسانی و عدم دلبستگی به دنیا و با مردم زندگی کردن شرط عقل و اسباب سعادتمندی است.

انتهای پیام/