پروژه مرمت و بازسازی خودروهای تاریخی ایران از خرداد سال 1399 در محل خزانه خودرو آغازشده است. در این پروژه آثاری متعلق به بازه زمانی؛ ابتدای قرن بیستم تا پایان دهه 70 میلادی توسط موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان مرمت و بازسازی می‌شود.

 این آثار هنر دست انسان و بخشی از میراث صنعتی بشرند. این آثار صنعتی و تاریخی توسط کمپانی‌های مشهور خودروسازی دنیا به‌صورت دست‌ساز خلق‌شده‌اند. برخی از این خودروها تنها نمونه موجود در دنیاست و برخی دیگر تعداد بسیار محدودی از آن‌ها تولیدشده است.

پروژه مرمت خودروهای تاریخی شامل سه بخش اصلی: مرمت، نقاشی و احیاء است.

بخش مرمت:

 در این بخش آسیب‌های ظاهری بدنه خودروهای تاریخی توسط استادکاران مرمتگر خودروی کشور بازسازی‌ شده و استانداردهای مرمتی طبق آخرین وضعیت اثر موزه‌ای صورت می‌گیرد. بدین ترتیب اصالت اثر کاملاً حفظ‌ شده و بخش‌های آسیب‌دیده به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

در بخش صافکاری خودرو تاکنون اقدامات زیر صورت گرفته است.

مرمت و بازسازی 14 خودرو ازجمله می‌توان به خودروهای رولزویس سیلور رایت2، پنتر جی 72، بنز 300 اس، پورشه 356، بنز 190 اس ال، بیزارینی، لامبورگینی اسپادا، لامبورگینی کانتاش اشاره کرد.

بخش نقاشی

 در بخش نقاشی در ادامه مرمت و بازسازی خودروها عملیات رنگ شامل بتونه‌کاری، آسترگیری و سپس رنگ گذاری و پولیش انجام‌شده است. مواد مورداستفاده در این پروژه از بهترین و مرغوب‌ترین مواد موجود است. در بخش نقاشی خودروها تعداد 14 خودرو نقاشی شده است. علاوه بر این 6 خودروی دیگر  در حال نقاشی است.

بخش احیاء و نظافت

 در بخش احیا، عملیات دیتلینگ و نظافت خودروها شامل صفرشویی کامل موتور، چرخ ها و تودوزی اتومبیل‌ها صورت می‌گیرد. تاکنون 21 خودرو آماده و به طور کامل عملیات نظافت و احیا رنگ آن انجام شده است.

 با توجه به اینکه 55 خودرو در موزه به نمایش درخواهد آمد این پروژه نزدیک به 40 درصد در بخش خودروهای نمایشی پیشرفت داشته است. امید است، با تداوم روند مرمت و بازسازی خودروهای تاریخی ایران تا پایان آبان ماه امسال مراحل مختلف آن پایان یابد.