تجویز بازدید از موزه ­ها برای مبارزه با استرس مربوط به کوید 19

به پزشکان بلژیکی گفته شده در تلاشی برای برطرف کردن بحران سلامت روانی در کشور به آنها اجازه داده خواهد شد به تجویز بازدید از موزه ­ها بپردازند. در پایتخت این کشور، بروکسل یک کارآزمایی 3 ماهه برقرار شده که در آن پزشکان می ­توانند به تجویز نسخه­ هایی بپردازند که شامل گردش در موزه جهت بازسازی سلامت ذهنی بیماران باشد.  کارشناسان سلامت ذهن شاهد این بوده ­اند که سلامت بلژیکی­ ها  عمدتا به دلیل پاندمی کوید که منجر به چندین قرنطینه در کشور شده بود کاهش یافته است.

برای بیمارانی که به دلیل استرس در بیمارستان براگمن تحت درمان هستند نسخه ­هایی تجویز خواهد شد که بیماران می­ توانند در پایتخت بلژیک تا 5 موزه عمومی را بازدید کنند. این نسخه­ ها به دریافت کننده اجازه خواهد داد که بدون پرداخت هزینه وارد مراکز فرهنگی مرتبط شود. موزه ­های بلژیکی که در طرح آزمایشی شرکت دارند محدوده وسیعی از موضوعات را شامل می شوند. بیمار می­تواند به بازدید از یک گالری هنری بپردازد و یا در مورد موضوعات مد و یا مهندسی فاضلاب به کشف اطلاعات جدیدی بپردازد.  ایده پشت این بازدید این است که یک تجربه یادگیری جذاب و بدون هزینه برای بیمار برقرار شود، تجربه­ ای که آنها را خارج از روال روزانه قرار دهد، تجربه ای که می تواند تاثیر مثبتی بر چشم انداز سلامت روان آنها داشته باشد.

ارزیابی اولیه

انتظار نمی­ رود نتایج گردآوری شده از برنامه موزه ­ای آزمایشی زودتر از سال 2022 چاپ شود. با این وجود، افراد پشت این طرح از قبل گفته اند که اگر تلقی شود که این طرح موفقیت آمیز بوده  قصد دارند طرح تجویز موزه را به دیگر بخش های کشور معرفی کنند. در واقع، احتمالا برنامه بازدیدهای موزه­ای می­تواند به دیگر زمینه ­های سلامت روان و نه صرفا اضطراب و استرس مربوط به کوید گسترش یابد. به عنوان مثال، برخی پیشنهاد داده ­اند که این ایده ممکن است در کمک به تسکین علائم فرسودگی مفید باشد در حالی که دیگر علائم اختلالات روانی هم ممکن است با صدور چنین نسخه های فعالیت محوری به جای اتکا به درمان­های دارویی ارتقاء یابد.

طبق نظر دلفین هوبا مسئول جنبه های فرهنگی زندگی شهری در بروکسل، این کارآزمایی در ابتدا از تجربه مشابهی که در استان کانادایی و فرانسوی زبان کِبِک انجام شد الهام گرفته است. در آنجا، چنانچه پزشکان فکر می­ کردند بازدید از موزه­ ها به سلامت روان بیماران کمک می­ کند اجازه داشتند بازدید از موزه ­ها را به تعداد زیاد در سال برای بیماران تجویز کنند. بنابر مصاحبه هوبا با روزنامه بلژیکی لکو، این طرح آزمایشی بلژیکی در ابتدا برای بیماران سرپایی تحت مراقبت بیمارستان براگمن و همچنین گروه­های بیماران بستری که در آنجا تحت درمان هستند رزرو خواهد شد. او به گزارشگران گفت که بحران کوید در شهر، استرس و همچنین فرسودگی و دیگر آسیب های روانی را تشدید کرده است. به نظر او، این موضوع تائید کرده است که آزمایش کردن چنین ایده­ ای با هدف تبدیل آن به یک پروژه دائم کار مناسبی است.

نتایج سودمند

هوبا گفت که او متقاعد است که تمام موزه های بلژیکی نسبت به اعضای آسیب پذیر جامعه همبستگی نشان خواهند داد و این که فراهم کردن دسترسی و پشتیبانی رایگان ادامه ­دار خواهد بود. او در ادامه افزود: “با این وجود، تصمیم با آنهاست و این تصمیم باید بر اساس نتایج طرح آزمایشی ما باشد.”او همچنان بیان کرد که نشان داده شده که قرارگرفتن در معرض هنر، هم برای سلامت جسمی و هم سلامت روان سودمند است.   

در حال حاضر، موسسات درگیر در پروژه اساسا موزه ­های با بودجه عمومی در گرند پلیس (Grand Place) در مرکز بروکسل هستند. دیگر موسسات عبارتند از موزه مد و توری و همچنین موزه فاضلاب که نزدیک ایستگاه راه آهن میدی قرار دارد. مرکز هنر معاصر در پلیس سنت کاترین (Place Sainte-Catherine) هم برای این طرح ثبت نام کرده است.

منبع: museumnext.com