اثر فاخر سوخت معرق گروه خسروان به مناسبت گرامیداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی  و با توجه به  شعار «میراث فرهنگی، هویت ملی و نشاط اجتماعی» در موزه هنر ایران رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی گروه موزه‌های دفینه، اثر فاخر سوخت معرق گروه خسروان با عنوان در میکده جانان، نخستین تابلوی سوخت گوهرنشان ایران است که توسط گروه هنری خسروان به سرپرستی استاد حمید فرهمند بروجنی با همکاری بیش از ۱۰ هنرمند برتر کشور ایجاد شده و  در خلق آن از  بیش از ۱۰ هنر اصیل ایرانی _ اسلامی بهره گرفته شده است.

به همین مناسبت از این اثر فاخر در مراسمی با حضور جمعی از هنرمندان هنرهای سنتی ایران، مسئولان و مدیران  موزه ها رونمایی شد و اعلام شد که این اثر از دهم خرداد ۱۴۰۲ به مدت ۲ ماه  در موزه هنر ایران قابل بازدید است.

در این مراسم رونمایی،  فرهمند سرپرست تیم هنری خسروان گفت: این تابلو در واقع تابلوی سوخت معرق چرم از نوع گوهر نشان است اما اینکه چرا به این نوع هنر سوخت گفته می‌شود؛ دو نقل روایت می‌شود. یکی اینکه در گویش اصفهانی به رنگ‌های گرم رنگ سوخت گفته می‌شود و دیگری اینکه چون از ابزاری استفاده می شده که با حرارت همراه بوده و برای نقش اندازی از آن بهره می‌بردند.

متخصص مرمت تابلوهای نقاشی و کتب خطی بیان کرد: سبک بیشتر تابلوهای سوخت، تیموری و صفوی بوده است و مضامین آنها برگرفته از منابع ادبی و تاریخی است. 

مرمتگر آثار باستانی گفت: هنر سوخت فراهنر هست. در این هنر بیش از ۱۵ هنر و فن ایرانی استفاده می‌شود از قبیل نگارگری، لایه چینی، منبت، مشبک، چرم، فنون صحافی و غیره.

وی گفت: هدف از ایجاد گروه هنری خسروان خلق آثار فاخر و یگانه از طریق تلفیق قالب‌های هنری مختلف با تکیه بر منابع ادبی هنری و منطبق بر اصولی زیباشناسی هنر ایرانی و احیای هنرهای از یاد رفته یا در دست فراموشی است.